w nawiązaniu do licznych pytań o zmiany przepisów dot. paliw stałych, które zostały wskazane w artykule – https://www.farmer.pl/biznes/weglem-i-ekogroszkiem-bez-swiadectwa-jakosci-nie-bedziesz-mogl-ogrzewac-domu-od-kiedy,160034.html, wyjaśniamy i uspokajamy, co tak naprawę wynika z projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że nie opublikowano jeszcze tekstu projektu, a jedynie jego założenia, więc nie znamy jeszcze dokładnego kształtu proponowanych zmian. Jednak już teraz można wskazać, że wbrew twierdzeniom autora artykułu, projekt nie koncentruje się zaostrzeniu procesu wprowadzania do obrotu paliw stałych węglowych. Nowelizacja ma na celu wprowadzenie systemu kontroli i monitorowania jakości paliw z biomasy.

Całe zamieszanie jest spowodowane tym, że w artykule zostały pomieszane aktualnie obowiązujące zasady wprowadzania do obrotu paliw stałych węglowych z projektem obostrzeń w handlu biomasą.

Poniżej przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące nowelizacji przepisów, które mają znaczenie dla sprzedawców węgla.

W ramach projektu ustawy planowane jest:

1 – wprowadzenie systemu kontroli i monitorowania jakości paliw z biomasy, a więc obowiązku wystawiania świadectw jakości tych paliw przez producentów oraz obowiązku i zasad prowadzenia kontroli ich jakości przez UOKiK i inspekcje handlowe;

2 – wprowadzenie zakazu wprowadzania do obrotu i sprzedaży torfu jako paliwa dla gospodarstw domowych;

3 – doprecyzowanie zakazu wprowadzania do obrotu i sprzedaży węgla, który nie spełnia wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych.

Skutki wprowadzenia zmian:

Co do punktu 3 powyżej, uspokajamy, że zgodnie z zapowiedzią rządu nie zostaną wprowadzone dodatkowe obostrzenia w zakresie jakości węgla dla gospodarstw domowych. Te parametry zostały przyjęte w obowiązującym już rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych. Tym bardziej ustawa nie wprowadzi ogólnego zakazu stosowania węgla dla gospodarstw domowych.

Projektowane zmiany w zakresie paliw stałych węglowych mają objąć art. 7 ust. 7a i ust. 8 ustawy i będą dotyczyły rozszerzenia zakazu wprowadzania do obrotu oraz obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu paliw stałych, dla których nie określono wymagań jakościowych w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych.  Dla sprzedawców paliw stałych węglowych prowadzenie ww. zmiany nie będzie miało znaczenia, ponieważ już teraz obowiązuje zakaz wprowadzania do obrotu dla odbiorców indywidualnych paliw stałych niespełniających wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu. Skutkiem wprowadzenia ww. zmian będzie precyzyjne i jasne określenie jakie paliwa stałe mogą być dopuszczone do obrotu (czyli te które zostaną wskazane w rozporządzeniu) oraz doprecyzowanie od kiedy będą obowiązywały zakazy wprowadzania do obrotu poszczególnych rodzajów paliw stałych (w ramach tzw. dat granicznych).

Odniesienie się do twierdzeń wskazanych w artykule:

Z kolei w zakresie twierdzeń podnoszonych w artykule, że:   „wszystkie paliwa opałowe także kopalne, czyli węgiel i groszki, spoza UE, będą musiały przejść nie tylko kontrolę celną, ale też i będą sprawdzane pod względem wymagań jakościowych, w celu dopuszczania do sprzedaży w Polsce. Jeżeli nie otrzymają one świadectwa jakości to nie będą dopuszczone do sprzedaży”, „W praktyce oznacza to, że sprowadzane np. ze wschodu, tanie asortymenty węgla opałowego, jak brykietów, „ekogroszków”, a nie spełniających norm jakości i nie otrzymają „świadectwem jakości” to nie zostaną dopuszczone i lub zostaną wycofane z obrotu w Polsce”, „Węgiel opałowy sprowadzany spoza UE także zostanie objęty kontrolą jakości i kontrolą celną, dzięki zmianom w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw”,

– zgodnie z już obowiązującymi przepisami paliwa stałe sprzedawane do gospodarstw domowych już teraz są objęte kontrolą jakości i kontrolą celną, muszą spełniać wymagania jakościowe z rozporządzenia, a przy ich sprzedaży do odbiorców indywidualnych obowiązkowe jest przekazanie świadectwa jakości. W związku z powyższym, w ramach nowelizacji przepisów nie zostaną wprowadzone w tym zakresie żadne zmiany, nowości czy dodatkowe obostrzenia.