RAPORT SGGW 2018
Pracownia Badań Społecznych SGGW
Ul. Nowoursynowska 166
02-787 Warszawa
UBÓSTWO ENERGETYCZNE W POLSCE
Rafał Boguszewski, Tomasz Herudziński
Rekomendacje
-
Należy spodziewać się, że w przypadku braku lub niewystarczającej polityki publicznej wspierającej grupę ubogich energetycznie, w wyniku proponowanych regulacji prawnych i wymogów z niej wynikających wzrośnie poziom ubóstwa energetycznego w Polsce.
-
W sytuacji braku wsparcia (lub niewystarczającego jego poziomu) skierowanego do grupy ubogich energetycznie (przez instytucje państwowe i/lub samorządowe oraz przy przewidywanym pogorszeniu się ich sytuacji materialnej/energetycznej) można spodziewać się efektu odwrotnego do zamierzonego przez ustawodawców. Wraz z poszerzeniem i pogłębieniem się zjawiska ubóstwa energetycznego można spodziewać się wykorzystywania paliw o znacznie gorszej jakości, które służyć będą do zaspokajania podstawowych potrzeb energetycznych ubogich mieszkańców w sposób pozaprawny (spalanie drewna i śmieci w dodatkowo instalowanych piecach o niższej generacji). Tym samym zbyt wysokie wymagania dotyczące jakości paliw, paradoksalnie, zaowocować mogą zwiększeniem niskiej emisji.
-
Bezwarunkowe żądanie wymiany pieców na piece piątej generacji wyklucza możliwość wykorzystywania alternatywnych rozwiązań, takich jak instalowanie elektrofiltrów w połączeniu z kotłem niższej generacji. Taka modernizacja praktycznie rozwiązuje problem zanieczyszczeń powietrza. Dodatkowo instalacja filtrów jest rozwiązaniem kilkukrotnie tańszym i umożliwiającym wykorzystywanie paliw gorszej jakości czyli znacznie tańszych. Istotnym jest, że taka modernizacja wykorzystuje polską myśl techniczną i jest czynnikiem umożliwiającym innowacyjny rozwój wykraczający poza branżę energetyczną.
-
Regulacje prawne powinny tworzyć zsynchronizowany system, w szczególności na poziomie uregulowań prawnych samorządowych i ogólnokrajowych, i jednocześnie zapewniać ubogim energetycznie możliwości ich spełniania. Warto podkreślić, że jednorazowa pomoc (dopłata) do zakupu nowego urządzenia grzewczego nie rozwiązuje problemu ubóstwa energetycznego, które w swojej istocie jest zjawiskiem trwałym i wymaga polityk publicznych o charakterze długofalowych strategii uwzględniających specyfikę społeczeństwa polskiego (niski poziom zamożności i jakości substancji mieszkaniowej).
-
Skuteczności walki z zanieczyszczeniem powietrza i zjawiskiem ubóstwa energetycznego przesądzać będzie również kolejność podejmowanych działań modernizacyjnych. W pierwszej kolejności koniecznym wydaje się termomodernizacja budynków mieszkalnych, a dopiero na kolejnym etapie realizacja standardów jakości kotłów i paliw. Taki porządek działań może jednocześnie wpływać na szeroko rozumianych rozwój gospodarczy kraju, w tym rynek pracy, na co wskazują analizy Instytutu Badań Strukturalnych.
WSTĘP
Raport w pierwszej części definiuje zjawisko ubóstwa energetycznego – analizuje literaturę przedmiotu, dotychczasowe badania oraz doniesienia medialne zwracając uwagę na specyfikę Polski. Podkreśla koszty społeczne i zdrowotne ubóstwa energetycznego oraz jego związek z problematyką zanieczyszczenia powietrza. Przedstawia umocowanie prawne polityk publicznych, które mogłyby być podstawą walki z zjawiskiem ubóstwa energetycznego. Następnie określona została skala ubóstwa energetycznego oraz wzrost znaczenia problematyki ekologiczno‑energetycznej w debacie publicznej (analiza prasy codziennej). Zwrócono też uwagę na instrumenty polityki publicznej, które mogą okazać się skuteczne w walce z ubóstwem energetycznym w Polsce. Scharakteryzowano szereg rozwiązań szczegółowych: rządowy programu termomodernizacji oraz nowe wymogi administracyjne dotyczące jakości kotłów i paliw stałych (węgla). W perspektywie trzech kluczowych przyczyn ubóstwa energetycznego przedstawiono propozycję walki z tym zjawiskiem w wymiarze: technicznym, ekonomicznym oraz użytkowym. W ostatniej części raportu przedstawiono analizę ogólnopolskich badań opinii publicznej dotyczącą zanieczyszczeń powietrza i indywidualnych kosztów jakie Polacy są skłonni ponieść na rzecz poprawy jakość powietrza, w szczególności modyfikację źródeł energii.
Definicja zjawiska ubóstwa energetycznego
Skala ubóstwa energetycznego w Polsce
Pierwsze instrumenty polityki przeciwdziałające ubóstwu energetycznemu w Polsce
Propozycje rozwiązań problemu ubóstwa energetycznego w Polsce
Analiza wyników ogólnopolskich badań opinii publicznej na temat zanieczyszczenia powietrza oraz kosztów indywidualnych jakie Polacy są skłonni ponieść na rzecz poprawy jakości powietrza, w tym na modyfikację źródeł energii, w kontekście ubóstwa energetycznego
Literatura
Aron, C., Kostrzewa, J., Owczarek, D., Świdrowska, E. (2013) Poland: Making energy efficiency investment available to the poor, Bank Światowy, Waszyngton
Boguszewski, R., Sytuacja finansowa gospodarstw domowych, komunikat z badań CBOS nr 127/2017.
Chalimoniuk, K. i inni, Zjawisko ubóstwa energetycznego w Polsce, (niepublikowany) raport z badań PBS nr 3/2018.
Department of Energy & Climate Change (2015). The Fuel Poverty Statistics Methodology and User Manual https://www.gov.uk/government/publications/fuel-poverty-statistics-methodology-handbook
Dworakowska, A., (2016). Jakość powietrza w Polsce na tle Unii Europejskiej https://smoglab.pl/jakosc-powietrza-w-polsce-na-tle-unii-europejskiej/
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1471957954611&uri=CELEX:32009L0072
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1471958462704&uri=CELEX:32009L0073
Feliksiak, M., Roguska, B., (2018). Jak Polacy radzą sobie ze smogiem?, komunikat z badań CBOS nr 45/2018.
Frankowski, J. i Tirado-Herrero S. (2015). Energy vulnerability of the urban areas in Gdańsk. First results of the EVALUATE project. Prezentacja przedstawiona podczas konferencji „Wrażliwość energetyczna obszarów miejskich”, Gdańsk.
Główny Urząd Statystyczny (2014a). Budżety gospodarstw domowych w 2013 roku, Warszawa, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/budzety-gospodarstw-domowych-w-2013-r-,9,8.html
Główny Urząd Statystyczny (2014b). Zużycie energii w gospodarstwach domowych w 2012 r., Warszawa, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/srodowisko-energia/energia/zuzycie-energii-w-gospodarstwach-domowych-w-2012-r-,2,2.html
Główny Urząd Statystyczny (2014c). Sytuacja gospodarstw domowych w 2013 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych, Warszawa, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/sytuacja-gospodarstw-domowych-w-2013-r-w-swietle-wynikow-badan-budzetow-gospodarstw-domowych,3,13.html
Główny Urząd Statystyczny (2015). Gospodarka mieszkaniowa w 2014 roku, Warszawa, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/infrastruktura-komunalna-nieruchomosci/nieruchomosci-budynki-infrastruktura-komunalna/gospodarka-mieszkaniowa-w-2014-r-,7,10.html
Grabowska, M., (2016), Wprowadzenie, w: M. Gwiazda, P. Ruszkowski (red.), Polacy o źródłach energii, polityce energetycznej i stanie środowiska, Opinie i Diagnozy nr 34, s. 5‑7.
Gwiazda, M., (2016). Ocena źródeł pozyskiwania energii, w: M. Gwiazda, P. Ruszkowski (red.), Polacy o źródłach energii, polityce energetycznej i stanie środowiska, Opinie i Diagnozy nr 34.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (2015). Narodowy Program Mieszkaniowy, Warszawa, http://mib.bip.gov.pl/budownictwo-legislacja/projekty-uchwal-budownictwo.html
Kantar TNS, Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych. Raport z badania ilościowego zrealizowanego na zlecenie Polskiej Izby Gospodarczej Sprzedawców Węgla w dniach 12-21 września 2017r.
Liddell, C. i Morris, C. (2010). Fuel poverty and human health: a review of the recent evidence. Energy Policy, 38(6), 2987–2997. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421510000625
Lis, M., Ramsza, M., Miazga, A. (2015) Dynamiczne własności miar ubóstwa energetycznego, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa, http://ibs.org.pl/publications/dynamiczne-wlasnosci-miar-ubostwa-energetycznego/
Miazga, A., Owczarek, D. (2015) Dom zimny, dom ciemny, czyli ubóstwo energetyczne w Polsce, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa, http://ibs.org.pl/publications/dom-zimny-dom-ciemny-czyli-ubostwo-energetyczne-w-polsce/
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (2016) Sprawozdanie MRPiPS za 2015 rok: https://www.mpips.gov.pl/pomoc-spoleczna/raporty-i-statystyki/statystyki-pomocy-spolecznej/statystyka-za-rok-2015/
Ministerstwo Gospodarki, Departament Energetyki (2015). Polityka energetyczna Polski do 2050 roku, Warszawa http://bip.me.gov.pl/node/24670
Obwieszczenie Ministra Energii z dnia 22 kwietnia 2016 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od 1 maja 2016 r. do dnia 30 kwietnia 2017 r. http://monitorpolski.gov.pl/mp/2016/411/1
Organizacja Narodów Zjednoczonych – HABITAT (2009). The Right to Adequate Housing, Fact Sheet nr 21/Rev. 1. http://www.ohchr.org/EN/Issues/Housing/toolkit/Pages/RighttoAdequateHousingToolkit.aspx
Organizacja Narodów Zjednoczonych (2015). Przekształcanie naszego świata: Agenda na rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030, Nowy Jork, http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E
Owczarek, D. (2016a) (Nie)równy ciężar ubóstwa energetycznego wśród kobiet i mężczyzn w Polsce, Fundacja ClientEarth, Warszawa
Owczarek. D. (2016b) Ubóstwo energetyczne – nowe wyzwanie, nowe rozwiązania, Fundacja Blisko i Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Owczarek, D. (2017) Czyste powietrze dzięki walce z ubóstwem energetycznym / Clean air thaks to fighting energy poverty, Instytut Spraw Publicznych
Owczarek, D. i Miazga, A. (2015). Ubóstwo energetyczne w Polsce – definicja i charakterystyka społeczna grupy, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa http://www.chronmyklimat.pl/biblioteka/ksiazki-raporty/ubostwo-energetyczne-definicja-i-charakterystyka-spoleczna-grupy
Pyka, M., Liszka, S., Czajkowski, J., Kukla, M., (2014). Ubóstwo energetyczne. Wyniki badania ankietowego oraz propozycje dotyczące pomocy osobom ubogim energetycznie, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, Katowice-Warszawa http://www.chronmyklimat.pl/biblioteka/ksiazki-raporty/ubostwo-energetyczne-wyniki-badania-ankietowego-oraz-propozycje-dotyczace-pomocy-osobom-ubogim-energetycznie
Rapf, O., Marian, C., Fata, F.A. (2016) Finansowanie poprawy efektywności energetycznej budynków w Polsce, Raport Buildings Performance Institute Europe http://bpie.eu/wp-content/uploads/2016/01/BPIE_Financing-building-energy-in-Poland_PL.pdf
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe (Dz.U. 2017 poz. 1690) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/
download.xsp/WDU20170001690/O/D20171690.pdf
Ruszkowski, P., (2016). Energetyka a opinia publiczna, w: M. Gwiazda, P. Ruszkowski (red.), Polacy o źródłach energii, polityce energetycznej i stanie środowiska, Opinie i Diagnozy nr 34, s. 8-10.
Rutkowski, J., Sałach, K., Ziółkowska, K., Szpor, A. (2018) Jak ograniczyć skalę ubóstwa energetycznego w Polsce?, Instytut Badań Strukturalnych http://ibs.org.pl/publications/jak-ograniczyc-skale-ubostwa-energetycznego-w-polsce/
Stępniak, A. i Tomaszewska, A. (2014). Ubóstwo energetyczne a efektywność energetyczna. Analiza problemu i rekomendacje. Instytut na Rzecz Ekorozwoju. http://www.ine-isd.org.pl/theme/UploadFiles/File/publikacje/broszury/ubostwo_energetyczne.pdf
Stępniak, A. Trochimiak-Jóźko, Jóźko, M. (2016) Efektywność energetyczne budynków wielorodzinnych. Raport z badania istniejących mechanizmów wsparcia, Habitat for Humanity, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Warszawa http://habitat.pl/portfolio-items/raport-efektywnosc-energetyczna/
Szpor, A., Lis, M. (2016) Ograniczenie ubóstwa energetycznego w Polsce – od teorii do praktyki, Instytut Badań Strukturalnych http://ibs.org.pl/publications/ograniczenie-ubostwa-energetycznego-w-polsce-od-teorii-do-praktyki/
Tarkowska, E. (2012). Ubóstwo i wykluczenie społeczne: sytuacja i kultura, [w:] Polska początku XXI wieku: przemiany kulturowe i cywilizacyjne, red. K. Frysztacki, P. Sztompka, Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet Socjologii, Warszawa, s. 223-245.
Uchwała nr 58 Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie przyjęcia Strategii „Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko – perspektywa do 2020 r.” (M.P. 2014 poz. 469) http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP20140000469
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348) oraz ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970540348
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. 2001 nr 71 poz. 734) http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20010710734
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593) http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20040640593
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1459) http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20082231459
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. 2011 nr 94 poz. 551) http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20110940551. Ustawa ta wygasa z końcem 2016 roku.
Węglarz, A., Kubalski, G. i Owczarek, D. (2014). Propozycje mechanizmów wsparcia procesu przeciwdziałania zjawisku ubóstwa energetycznego w Polsce, Instytut na Rzecz Ekorozwoju. http://www.ine-isd.org.pl/theme/UploadFiles/File/publikacje/broszury/broszura_ine__ubostwo_www.pdf
Aneks
Ubodzy energetycznie w 2013 roku w Polsce według cech socjoekonomicznych, cech budynków i regionu zamieszkania – udział w przekroju grup (%) (Owczarek, Miazga 2015).
Ubóstwo energetyczne według definicji LIHC |
Ubóstwo energetyczne według definicji absolutnej |
||
wersja oryginalna |
próg 10% dochodu |
próg 13% dochodu |
|
Polska – ogółem |
17,1 |
44,4 |
32,4 |
Typ biologiczny gospodarstwa domowego |
|||
małżeństwo bez dzieci |
10,5 |
39,7 |
31,0 |
małżeństwo z 1 dzieckiem |
12,4 |
32,2 |
22,2 |
małżeństwo z 2 i więcej dzieci |
18,5 |
39,9 |
29,2 |
samotny rodzic z dziećmi |
14,4 |
50,9 |
34,7 |
rodzice, dzieci i inne osoby |
22,4 |
45,5 |
31,9 |
jednoosobowe |
13,7 |
76,2 |
58,5 |
pozostałe |
18,4 |
44,1 |
32,6 |
Liczba osób w gospodarstwie domowym |
|
|
|
jedna osoba |
13,7 |
76,2 |
58,5 |
dwie osoby |
12,0 |
43,4 |
33,2 |
trzy osoby |
14,9 |
37,1 |
26,3 |
cztery osoby |
18,7 |
39,6 |
28,6 |
pięć i więcej osób |
21,9 |
44,9 |
31,8 |
Liczba dzieci w gospodarstwie domowym |
|
|
|
brak dzieci |
17,3 |
48,9 |
36,8 |
jedno |
15,0 |
37,9 |
25,9 |
dwoje |
17,9 |
39,9 |
29,3 |
troje |
19,9 |
42,7 |
29,5 |
czworo |
22,4 |
39,9 |
25,4 |
pięcioro i więcej |
26,0 |
39,2 |
23,7 |
Podgrupy społeczno-ekonomiczne |
|
|
|
Rolnicy i utrzymujący się z samozatrudnienia |
26,7 |
48,9 |
37,0 |
Pracownicy na stanowiskach robotniczych |
19,0 |
44,8 |
31,9 |
Pracownicy na stanowiskach nierobotniczych |
7,6 |
26,8 |
17,1 |
Emeryci |
15,5 |
53,5 |
41,3 |
Renciści |
29,1 |
70,5 |
56,1 |
Utrzymujący się ze świadczeń społecznych |
23,8 |
60,8 |
47,6 |
Utrzymujący się z pozostałych niezarobkowych źródeł |
14,6 |
53,0 |
38,8 |
Klasa miejscowości zamieszkania |
|||
500 tys. mieszkańców i więcej |
3,3 |
19,5 |
12,5 |
200–499 tys. mieszkańców |
5,7 |
27,7 |
17,1 |
100–199 tys. mieszkańców |
4,7 |
27,5 |
16,6 |
20–99 tys. mieszkańców |
7,2 |
32,9 |
21,4 |
poniżej 20 tys. mieszkańców |
14,2 |
43,3 |
30,3 |
wieś |
32,0 |
64,1 |
50,6 |
Województwo |
|
|
|
dolnośląskie |
8,7 |
34,9 |
23,3 |
kujawsko-pomorskie |
19,4 |
47,0 |
34,8 |
lubelskie |
29,1 |
54,7 |
43,6 |
lubuskie |
14,1 |
43,9 |
30,6 |
łódzkie |
17,2 |
47,0 |
35,3 |
małopolskie |
23,1 |
53,4 |
39,2 |
mazowieckie |
15,3 |
40,1 |
29,9 |
opolskie |
18,4 |
46,3 |
35,6 |
podkarpackie |
28,0 |
61,0 |
47,5 |
podlaskie |
19,2 |
51,2 |
38,0 |
pomorskie |
12,5 |
33,4 |
24,2 |
śląskie |
10,9 |
36,5 |
24,8 |
świętokrzyskie |
24,4 |
60,5 |
45,7 |
warmińsko-mazurskie |
13,5 |
42,5 |
28,8 |
wielkopolskie |
18,5 |
43,7 |
31,9 |
zachodniopomorskie |
10,0 |
35,2 |
21,9 |
Rodzaj budynku |
|||
budynek wielorodzinny |
2,4 |
20,8 |
11,2 |
dom jednorodzinny w zabudowie szeregowej |
16,6 |
47,8 |
33,8 |
dom jednorodzinny wolnostojący |
34,5 |
71,4 |
57,1 |
Okres wybudowania budynku |
|
|
|
przed 1946 rokiem |
18,3 |
47,6 |
34,7 |
w latach 1946–1960 |
31,9 |
58,7 |
50,6 |
w latach 1961–1980 |
14,1 |
42,6 |
30,0 |
w latach 1981–1995 |
15,7 |
42,8 |
30,5 |
w latach 1996–2006 |
12,7 |
35,8 |
23,2 |
po 2006 roku |
7,4 |
24,3 |
13,9 |
Powierzchnia mieszkania |
|
|
|
=<30 |
7,4 |
52,8 |
36,1 |
31–60 |
8,3 |
32,0 |
21,4 |
61–90 |
19,7 |
44,5 |
34,7 |
91–120 |
30,5 |
64,4 |
50,7 |
>120 |
21,9 |
52,7 |
36,7 |
Własność mieszkania |
|
|
|
osoby fizycznej |
18,8 |
46,5 |
34,5 |
spółdzielni mieszkaniowej |
2,5 |
23,6 |
12,7 |
gminy, Skarbu Państwa, zakładu pracy |
5,6 |
30,5 |
18,8 |
towarzystwa budownictwa społecznego (TBS) |
4,1 |
24,2 |
11,3 |
innego podmiotu |
9,6 |
38,7 |
24,5 |
nie wiem |
10,1 |
30,4 |
22,5 |
Przeciekający dach |
|||
nie |
16,4 |
43,5 |
31,6 |
tak |
23,0 |
51,0 |
39,2 |
Mieszkanie wystarczająco ciepłe w zimie |
|
|
|
nie |
19,4 |
48,7 |
36,1 |
tak |
16,8 |
43,8 |
31,9 |
Mieszkanie wystarczająco chłodne w lecie |
|
|
|
nie |
13,6 |
39,4 |
27,5 |
tak |
17,9 |
45,4 |
33,5 |
Otrzymywanie dodatku mieszkaniowego |
|
|
|
nie |
17,5 |
44,6 |
32,8 |
tak |
6,9 |
36,8 |
22,1 |
Sposób ogrzewania |
|
|
|
centralne ogrzewanie z sieci |
1,4 |
19,0 |
10,0 |
centralne ogrzewanie lokalne |
28,3 |
61,1 |
47,2 |
piece na opał |
16,0 |
44,1 |
32,2 |
piece elektryczne (gazowe) |
18,6 |
58,0 |
45,2 |
Aktualności
Wyniki badania: Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych w sezonie 2022/2023
W ubiegłym tygodniu zapowiedzieliśmy publikację wyników badania „Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych w sezonie 2022/2023”, które na zlecenie naszej Izby przeprowadziła firma badawcza Minds & Roses. Zapraszamy Państwa do zapoznania się z wynikami badania...
czytaj dalejGrzywna za ciepło w domu? Takie plany ma Komisja UE!
Komisja Europejska chce karać mieszkańców krajów członkowskich za ogrzewanie mieszkań powyżej 19 stopni Celsjusza. Za ciepło w domu ma grozić wysoka grzywna, a nawet kara więzienia. Chcielibyśmy, aby był to tylko mało śmieszny żart, ale na taki właśnie pomysł wpadli...
czytaj dalej„Trzeba w tej chwili palić wszystkim, poza oponami.”
„Trzeba w tej chwili palić wszystkim, na poza oczywiście oponami, czy tym podobnymi rzeczami (…) bo po prostu Polska musi być ogrzana…” – powiedział kilka dni temu na spotkaniu z mieszkańcami Nowego Targu Prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński. Zdanie to...
czytaj dalejBędą dofinansowania do innych paliw niż węgiel
Będą dopłaty do innych paliw niż węgiel. 5 sierpnia minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa poinformowała, że gotowy jest już projekt ustawy wsparcia osób ogrzewających się gazem, olejem opałowym, pelletem drzewnym oraz drewnem. Będzie jednak rozpatrywany dopiero po...
czytaj dalejNadchodzą bardzo trudne czasy dla milionów Polaków
Nadchodzące jesienne i zimowe miesiące będą bardzo trudne dla milionów Polaków. Już mało kto w Polsce ma wątpliwości, że najbliższy sezon grzewczy będzie najcięższym od wielu lat. Dotyczy to nie tylko osób ogrzewających swoje domy paliwami stałymi i gazowymi, ale...
czytaj dalejCo 10. złotówka na węgiel do ogrzewania
http://energiapress.pl/news/307/co-10-zlotowka-na-wegiel-do-ogrzewania
Problem z ubóstwem energetycznym w Polsce. Brakuje rozwiązań
Problem z ubóstwem energetycznym w Polsce. Brakuje rozwiązań – Gospodarka komunalna
Obecnie w Polsce nie rozwiązuje się problemu ubóstwa energetycznego. Wprawdzie istnieją dodatki energetyczne, ale dotyczą one tylko osób mieszkających w blokach. Są one przyznawane tym, którzy pobierają dodatek mieszkaniowy. Strategia walki z ubóstwem energetycznym powinna opierać się na bardzo dobrym zdefiniowaniu grupy docelowej, a to bardzo rzadko pojawia się w państwowych analizach.
W Polsce co dziesiąre gospodarstwo domowe dotyka ubóstwo energetyczne
http://nettg.pl/news/163319/w-
polsce-co-dziesiare-gospodarstwo-domowe-dotyka-ubostwo-energetyczne
Raport o biedzie w Polsce
Onet
Onet: codzienne źródło informacji milionów Polaków – wiadomości z kraju i ze świata 24/7, pogoda, sport, biznes, moto, rozrywka. Bądź na bieżąco z Onet!
Łukasz Horbacz o ubóstwie energetycznym, dyskomforcie cieplnym i obronie reputacji polskiego węgla
Łukasz Horbacz o ubóstwie energetycznym, dyskomforcie cieplnym i obronie reputacji polskiego węgla
Naszego gościa zapytaliśmy o mocno dyskutowany ostatnio proceder importu węgla na masową skalę. – Najgłośniejszy przypadek transportu węgla z Mozambiku, zablokowanego przez ekologów, wyglądał nieco inaczej. Okazało się, że to nie węgiel energetyczny, ale koksujący, co więcej jechał nie do Polski, tylko do Czech – stwierdził Horbacz.